Etiketter

söndag 4 november 2012

HKK Lasagne


Min måltid var Lasagne.
Receptet är hämtat från Hem- och konsumentkonskap åk 7-9 av Interskol.

Köttfärssås
1/2 gul lök - 0,65 kr
150g ekologisk nötfärs - 8,85 kr
1 msk matfett 0,45 kr
1/4 buljongtärning 0,50 kr
1 msk tomatpuré - 0,13 kr
2 dl krossade tomater - 3 kr
1 vitlöksklyfta - 0,003 kr
2 krm salt 0,02 kr
1 krm peppar 0,09 kr
2 krm oregano (eftersom det är säsong) - 1,30 kr

Ostsås
2 msk vetemjöl - 0,10 kr
3 1/2 dl mjölk - 2,66 kr
1 dl riven ost - 2,60 kr
1 krm salt - 0,01 kr
1/2 krm peppar 0,045 kr
5 fullkornslasagneplattor - 5,20 kr

Till formen
1 tsk matfett 0,15 kr

Till gratinering
1/2 dl riven ost - 1,30 kr

Summan: 27,06 kr

Jag ville ha ekologisk nötfärs och fullkornslasagneplattor eftersom det är i dom fem kostråden. Den ekologiska nötfärsen är bättre för miljön, dom ekologiska produkterna har ett märke, t.ex Svanen eller KRAV.

Lasagnen skulle behövt mer sallad och grönsaker eftersom jag är ”rund”. Ost ger kalcium, det förstärker ben och tänder och hjälper till att blodet ska koagulera. Köttet innehåller protein, protein ger energi och är som ett bränsle för kroppen. Det innehåller också fosfor och D-vitamin. Det hjälper till att bygga skelett och tänder. Pasta innehåller kolhydrater, kolhydrater ger också energi. Mjölk har fett, kalcium och kalium. Kalium hjälper till så att du inte får muskelsvagheter eller kramper. Salt har Jod, brist på jod kan även leda till hypotyrodism och störningar i kroppens ämnesomsättning. Det behövs för att bilda hormoner. För att göra min maträtt bättre skulle jag lägga till fler grönsaker samt frukt, eftersom man får vitaminer som behövs för att motverka infektioner, energiomsättningen och nervsystemet.  Min maträtt kostade 27 kr och hade nästan alla delar i matcirkeln vilket gör det ganska billigt.

Jag hade med oregano och gul lök eftersom det är säsong så att lastbilarna inte behöver köra så långt och skadar därmed inte naturen lika mycket och är billigare att köpa. Jag använde rester från krossade tomater vilket betyder att det blir billigare och bättre för miljön. När jag ansat mina grönsaker sorterade jag dom oätliga delarna av grönsakerna  i matavfallet så att det kan användas till biogas vilket är bättre för naturen. Jag kunde lagt till en morot eftersom det är säsong och skulle bli bättre för hälsan samt vara billigare.

Jag valde nötfärs eftersom jag bjöd en person som inte äter fläsk. Nötfärs är dyrast av färserna och ligger på 5,90 kr per 100g. Blandfärs är 4,90 kr per 100g och fläskfärs är 4,20 kr per 100g. 

2 kommentarer:

  1. Din redovisning var välutvecklad.
    +Du hade med allt som behövdes och du skrev utvecklat om vad dom olika grönsakerna och köttet innehöll för näringsämnen.

    +Du lagade den med ekologisk köttfärs och fullkornsplattor vilket var bra.

    F:Du hade kunnat skriva vad som saknades ur matcirkeln och vad du kunde göra åt det.

    SvaraRadera
  2. det var bra utvecklat. kul att u hade en video ! :)

    SvaraRadera