Etiketter

torsdag 29 november 2012

Tutankhamun Reflektion


Jag tyckte det var intressant att dom gjorde så mycket för en död person, och hur dom egentligen hittade dom graven. Jag visste faktiskt inte att Anubis var en väktare, med tanke på att den är väldigt tanig när han är i sin schakalform, även om han är Ras son. Det är också ganska konstigt att dom hade flera kistor i en kista. Hans skägg var ganska boss, och det är intressant att det fanns musikinstrument som liknar våra på den tiden. Jag tycker att det också är intressant att dom trodde så starkt på gudarna. T.ex om man nuddade Faraos ”stavar” så dog man.

Jag blev lite besviken på att det inte var originalsakerna. Det ger inte samma känsla. Jag ville att det skulle vara mer fakta om Egypten och inte faraoer.

Jag lärde mig mer om Egyptens faraoer, vem som kom på att dom skulle dyrka en gud och inte flera. Jag visste redan om kapellen och vem som hittade graven. Jag trodde inte att Egyptierna var SÅ trogna och det är också en glad överraskning att kvinnorna inte blev särskilt diskriminerade än att dom fick bli lagligt slagna.

1 kommentar:

  1. Intressant reflektion du har skrivit. Tänk vilken kunskap de hade redan på den tiden.

    SvaraRadera