Etiketter

söndag 18 maj 2014

Säkerhet och risk

1. Jag kan minska skaderisken och göra aktiviteten säkrare för mig själv genom att tänja på sina muskler och värma upp i början. Om man värmer upp så påbörjar man ledsmörjningen så att det blir lättare att röra sig och minskar risken för skador. Om man tänjer på sina muskler så drar man ut de till sin fulla längd så att man inte sträcker sig. Man blir också flexiblare. Jag borde också veta hur bra jag är på någonting och vad jag kan prova på för att om jag provar på någonting som är på tok för svårt så kommer jag nog bli skadad.


Man borde också följa reglerna i spelet annars kan andra bli skadade, t.ex om man har en hög klubba i innebandy.


2. Omgivningen kan påverka säkerhet och risk eftersom att det är ju mest det omkring dig som kan skada dig. Om man spelar fotboll så kan man tänka på att använda sig av fotbollsutrustning, alltså benskydd och målvaktshandskar.


Om man håller på med t.ex gymnastik så borde man se till att man kommer landa på något mjukt, alltså borde man sätta ut t.ex mattor som är vadderade. Om man håller på med redskap så borde man se till att allting sitter fast och på rätt ställe. Annars kan det resultera i en felaktig träning eller skador.


Om man planerar en aktivitet så borde man tänka på att det ska finnas nog med plats för alla så att alla kan prestera så gott man kan så att ingen annan blir skadad. Om det är för trångt så blir det svårt att spela utan att skada folk.


Aktiviteten kan öka risken för skador eftersom om det är en aktivitet med högt tempo, som fotboll, så är det lätt att folk överanstränger sig och trampar fel eller sträcker sig. Dessutom så är tacklingar på bollen accepterade och om man inte riktigt vet vad man gör så är det lätt att man gör fel och skadar någon. Därför spelar aktivitetens regler stor roll och den hur bra man är.

3. För att göra det säkrare för mig själv och de andra deltagarna i aktiviteten så måste jag följa reglerna och veta vilken nivå som jag är på, veta hur bra jag är på aktiviteten. I innebandy så får man inte ha hög klubba för att det är stor risk att andra blir skadade om jag hastigt tar upp min klubba. Jag måste kunna förstå hur bra jag är och de andra är för att justera hur hårt jag ska skjuta i t.ex fotboll så att den andra personen inte blir skadad, men om den personen kan hantera en hård boll så kan jag skjuta hårt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar