Etiketter

onsdag 14 september 2011

Livet i en Vattendroppe

Syfte: Syftet är att undersöka om det finns levande organismer i gräs/hö och vatten. (Organism = levande varelse)

Materiel: Vi använde en hink, hö/gräs, dammvatten, akvarievatten, mikroskop, en bägare, en pipett, objektglas och täckglas.

Utförande: Vi satte ner en hötuss i vatten från dammen och en annan i akvarievatten. Det fick stå i en vecka. Vi undersökte vattnet med blotta ögat och med hjälp av mikroskop. Efter ytterligare en vecka gjorde vi likadant.

Resultat: Vecka 1: Jag såg en död mygga eller fluga, jag såg ingenting som rörde sig direkt. Vecka 2: Jag såg jätte många toffeldjur.

Slutsats: Det var organismer i vatten och hö. Jag förstår vad det är för någonting i vattnet och jag vet att det finns olika urdjur i vattnet. Orsaken till att det var många toffeldjur nästa veckan var eftersom dom fått föda och delat på sig.

1 kommentar:

  1. Bra att du lagt upp din rapport!
    Utveckla gärna din slutsats genom att förklara resultatet t ex varför blev det fler organismer under andra veckan?

    SvaraRadera