Etiketter

tisdag 4 oktober 2011

Separation

Syfte: Syftet med laborationen är att separera krita, socker och vatten från varandra.

Materiel: Vi använde en bägare, en e-kolv, filtreringspapper, en tratt, en brännare, trefot och nät. Vi använde en mortel också.

Utförande:

1. Tillverka blandningen genom att blanda 1tsk socker och en tredjedel av en krita. (mortlad till pulver) och ca 80 ml vatten.
2. Filtrera blandningen. Vi tog en bägare med vatten, en bit krita och socker. Vi tog en tratt med filterpapper och satt den i en e-kolv.
3.  ”Destillera”. Vi tog nät och en trefot, vi tog en brännare och satt den under trefoten. Vi satte bägaren ovanför nätet och lät den koka.

 Resultat:

Efter Filtrering: Orsaken till att det fortfarande smakade socker var för att det hade blandats med vattnet och löst sig men kritans partiklar var för stora och följde inte igenom filtret.
Efter Destillering: Det var socker kvar i bägarens botten eftersom vattnet blivit ånga och sockret stannat kvar.

Slutsats:

Efter Filtrering: Orsaken till att det fortfarande smakade socker var för att det hade blandats med vattnet och löst sig men kritans partiklar var för stora och följde inte igenom filtret.
Efter Destillering: Det var socker kvar i bägarens botten eftersom vattnet blivit ånga och sockret stannat kvar.

2 kommentarer:

  1. Bra Pontus!
    Du har skrivit mycket och du har gjort bra mennigar.
    Ebu Bekr

    SvaraRadera
  2. Mål: Jag ville skriva en bra slutsats.

    Detta är jag nöjd med: Jag skrev en ganska bra slutsats, jag tyckte att jag förstod allt och skrev det viktigaste. Inte många onödiga ord.

    Så här vill jag jobba vidare: Jag vill fortsätta skriva bra slutsatser, jag vill inte skriva för många onödiga ord i fortsättningen i någon text.

    SvaraRadera